Arnold Stolker
uit Culemborg is een van die autorestaurateurs
die in West-Europa
wijd en zijn bekend staan.
Van heinde en verre komen welgestelde 'autogekken'
hun wrakken bij hem
laten op knappen.
Foto: William
Hoogteyling.
Autorestaurateur Arnold Stolker lost alles op.
CULEMBORG
Zijn werkplaats biedt onderdak aan rijdende topstukken uit de stallen
van Lagonda,Mercedes,
Bentley, Ferrari en
prijskaartje 3,2 miljoen
dollar, Bugatti. Verzamelaars van klassieke automobielen
in West-Europa
weten het al lang:
Arnold Stolker van Classic Center Culemborg is een
van dé adressen voor werkzaamheden aan een bijzondere vierwieler.
De kracht van Stolker (Culemborg, 1952) is dat hij geen probleem uit de
weg gaat bij de klussen
die hij aanneemt.
Wat aan onderdelen ontbreekt,
maak ik na. Dat is vaak goedkoper dan dagen
onderweg zijn naar een
onderdelenbeurs
in het buitenland waar je van te voren niet weet
of en
in welke staatje iets vindt. Hij vertelt over de Mercedes 500A Cabrio
die hij
ter reparatie kreeg. Ik had eenzelfde 500A staan waarvoor ik
tandwielen moest maken,
maar wist niet hoe die eruit zagen.
Toen kwam er bij toeval eentje binnen
en die hebben we gedemonteerd, de tandwielen
eruit gehaald en ze razendsnel nagemaakt.
Hij begon ooit met een Peugeot 201 uit 1932 die hij als bonk schroot
Bentley 4,5 L uit 1929.
De eigenaar van de Bentley 4,5L LeMans Racer uit 1929 vond zijn
gerestaureerde
auto er te mooi uit zien.
Of Stolker hem weer oud kon
laten lijken? Maar natuurlijk,
dan schuren we toch even die laklaag
eraf.
En het cijfer '10' op de honingraatgril ? Geen probleem.
Of die
'10' bij nader inzien kan worden veranderd in een '8' ?
Grr, ja
hoor...verkreeg en tot leven wekte.
Maar zijn visitekaartje bleek de
Mercedes 190SL uit 1961 die hij twaalf jaar geleden
weer puntgaaf kreeg.
Ik hoef potentiële klanten het fotoboek van die restauratie maar te
laten zien
en ze zijn overtuigd.
Sindsdien komen geregeld vrachtwagens voorrijden waar heel voorzichtig
een zeldzame koets uitglijdt of wordt ingeladen,
zoals gisteren nog een
zeldzame
aluminium Mercedes vleugeldeur. De eigenaar van de Bugatti 57C
Gangloff Cabrio,
kort daarvoor aangeschaft op een veiling in Pebble
Beach in Californië,
kwam echter trots rijdend naar de Lekstad waar
Stolker verbijsterd constateerde:
De benzine zeek eronderuit. Koop je
een auto 3,2 miljoen dollar,
blijkt de benzinetank helemaal verrot.
Hij
was gerestaureerd maar op zijn Amerikaans en dat betekent vooral
optisch.
De Mercedes 28/95 uit 1920 die hij momenteel onder handen
heeft is exemplarisch
voorzijn eigenzinnige werkwijze. Die heeft zeven
jaar bij een restaurateur gestaan.
Dat schoot niet op. De eigenaar kwam naar mij met een half verbrand wrak
en kratten vol troep.
Mercedes 500A Cabrio.
Een verzamelaar wil zijn Mercedes 500A ombouwen tot het racemodel 500K
Special Roadster.
Probleem is dat die laatste niet meer bestaat en de
afmetingen onbekend zijn.
Een (niet eens zo duidelijke) foto in een autoboek biedt uitkomst.
Stolker:
We hebben een schuifmaat gebruikt en zo berekend dat het chassis
van de
500A 45 centimeter moest worden ingekort.
Arnold Stolker gaat voor
gaaf. AD
Utrechts Nieuwsblad 10 Februari 2007
BRAM VAN SCHAIK
|