In Culemborg:   Unieke Talbot-Lago ondergaat metamorfose


CULEMBORG- Deze fraaie Talbot lago Grand Sport is onderweg van Culemsborg bedrijventerrein naar
zonnig California, om daar mee tedoen aan Pabbles Beach Concours d'Elegance.

Van lelijk eendje naar sierlijke zwaan.

CULEMBORG - Arriveren als lelijk eendje, vertrekken als sierlijk zwaan. Dat is het relaas van de Talbot-Lago
  Grando Sport uit 1949, een wulpse klassieker die een ingrijpende metamorfose onderging bij Classic Center    
in Culemborg. Toprestaurateur Arnold Stolker had precies een maand om de klus te klaren.                         

"Toen de auto binnenkwam, zagie er niet uit," beschrijft Stolker de staat van de unieke sportcoupe.  Uniek,  
want er bestaat slechts één exemplaar van dit specifieke type, door de van oorsprong Russische carrosserie-
     bouwer Saoutchik voor het Frans-Italiaanse Talbot-Lago (vast in opdracht van een rijke klant) ontworpen koets.
    "De kleur was fout en hrt interieur was fout. Wanneer dat gebeurd is, geen idee. Dat verklaart meteen de sport
  van de eigenaar: een foute auto opsporen die genoeg potentie heeft, die opknappen en vervolgens kijken wat
  er mee gebeurt." Wat met de inmiddels stralende vierwieler gebeurt, staat al vast. Die gaat per vliegtuig naar
Pebble Beach in California om in augustus mee tedoen aan het pretigieuze Concours d'Elegance.                   

Slechts één exemplaar van wulpse klassieker

 Geweldig:  Maar de kleur was fout.

Voorkant:  De eigenaar vond het ontwerp van Talbot-Lago geweldig, maar de kleur was helemaal fout,   
net zoals het interieur. Aan Arnold Stolker om in een maand tijd een klein wonder te verrichten.

 

"Daarna wordt ie zeer waarschijnlijk geveild," zegt Stolker, die zich weigert uit te laten over de mogelijke  
opbrengst. "Het is en blijft een aparte auto, die vroeger al extreem duur was. Dat zegt genoeg."              
Arnold Stolker is ruim een kwart eeuw actief in de restauratiebranche, gecombineerd met schadeherstel.  
  Zijn aanpak - geen klus is te moeilijk - is inmiddels zo bekend dat op bedrijventerrein Pavijen waar hij met
eega Gerry het bedrijf runt, de meest exclusieve auto's komen. Maar Stolker blijft met beide benen op de
grond. "Als deze Talbot weg is, begin ik direct aan schadeherstel bij een..Opel Astra. Die mensen moeten
ook geholpen worden. En dat moet in een paar dagen, want dit weekeinde wil ik naar een beurs in           
  Frankrijk." In een maand tijd kun je heel wat voor elkaar krijgen, blijkt bij nadere beschouwing. Stolker:    
"De achterkant zag er uit alsof iemand er een stuk had afgetrapt. Daar is dus een stuk aan gezet."           
 De twee uitlaten van de zescilinder-in-lijn zaten in het midden maar zijn nu elk naar een zijkant verhuisd.
De Talbot kreeg vijf nieuwe spaakwielen á duizend euro, volgens Stolker aanzienlijk goedkoper dan de     
oude compleet restaureren. Het interieur is eveneens compleet vernieuwd. "Er zit voor 4300 euro leer in.
 Ook de hemel is nieuw en ik heb er tevens een kachel in gezet. Die hoort bij dit merk en heb ik in België   
  gehaald, evenals enkele naamschildjes." Het spuitwerk, zilvermetallic met lichrgroene zweem, kwam er     
pas op, nadat op de computer de auto talloze keren was ingekleurd. Stolker toont een fotomap: "eerst     
       hebben we een lichtere kleur blauw gedaan en ook is ie zwart geweest. Maar zo'n drukke carrosserie heeft      
wat rustpunten nodig en die kwamen er het best uit met deze kleur. 

 Sierlijker:  Stukje verlengd.


Achterkant: De achterkant zag er volgens Stolker uit 'alsof iemand er een stuk had afgetrapt'.
Door hem een stukje te verlengen, is het een stuk sierlijker geworden.

*****************************