In Culemborg: Unieke Talbot-Lago ondergaat metamorfose
CULEMBORG- Deze
fraaie Talbot lago Grand Sport is onderweg van Culemsborg
bedrijventerrein naar
zonnig California, om daar mee tedoen aan Pabbles Beach Concours
d'Elegance.
Van lelijk eendje
naar sierlijke zwaan.
CULEMBORG -
Arriveren als lelijk eendje, vertrekken als sierlijk zwaan. Dat is het
relaas van de Talbot-Lago
Grando Sport uit 1949, een wulpse klassieker die een ingrijpende
metamorfose onderging bij Classic Center
in Culemborg. Toprestaurateur Arnold Stolker had precies een maand om de
klus te klaren.
"Toen de auto
binnenkwam, zagie er niet uit," beschrijft Stolker de staat van de
unieke sportcoupe. Uniek,
want er bestaat slechts één exemplaar van dit specifieke type, door de
van oorsprong Russische carrosserie-
bouwer Saoutchik voor het Frans-Italiaanse Talbot-Lago (vast in opdracht
van een rijke klant) ontworpen koets.
"De kleur was fout en hrt interieur was fout. Wanneer dat gebeurd is,
geen idee. Dat verklaart meteen de sport
van de eigenaar: een foute auto opsporen die genoeg potentie heeft, die
opknappen en vervolgens kijken wat
er mee gebeurt." Wat met de inmiddels stralende vierwieler gebeurt,
staat al vast. Die gaat per vliegtuig naar
Pebble Beach in California om in augustus mee tedoen aan het pretigieuze
Concours d'Elegance.
Slechts één exemplaar
van wulpse klassieker
Geweldig: Maar de
kleur was fout.
Voorkant:
De eigenaar vond het ontwerp van Talbot-Lago geweldig, maar de kleur was
helemaal fout,
net zoals het interieur. Aan Arnold Stolker om in een maand tijd een
klein wonder te verrichten.
"Daarna wordt ie
zeer waarschijnlijk geveild," zegt Stolker, die zich weigert uit te
laten over de mogelijke
opbrengst. "Het is en blijft een aparte auto, die vroeger al extreem
duur was. Dat zegt genoeg."
Arnold Stolker is ruim
een kwart eeuw actief in de restauratiebranche, gecombineerd met
schadeherstel.
Zijn aanpak - geen klus is te moeilijk - is inmiddels zo bekend dat op
bedrijventerrein Pavijen waar hij met
eega Gerry het bedrijf runt, de meest exclusieve auto's komen. Maar
Stolker blijft met beide benen op de
grond. "Als deze Talbot weg is, begin ik direct aan schadeherstel bij
een..Opel Astra. Die mensen moeten
ook geholpen worden. En dat moet in een paar dagen, want dit weekeinde
wil ik naar een beurs in
Frankrijk." In een maand tijd kun je heel wat voor elkaar krijgen,
blijkt bij nadere beschouwing. Stolker:
"De achterkant zag er uit alsof iemand er een stuk had afgetrapt.
Daar is dus een stuk aan gezet."
De twee uitlaten van de zescilinder-in-lijn zaten in het midden maar
zijn nu elk naar een zijkant verhuisd.
De Talbot kreeg vijf nieuwe spaakwielen á duizend euro, volgens Stolker
aanzienlijk goedkoper dan de
oude compleet restaureren. Het interieur is eveneens compleet vernieuwd.
"Er zit voor 4300 euro leer in.
Ook de hemel is nieuw en ik heb er tevens een kachel in gezet. Die hoort
bij dit merk en heb ik in België
gehaald, evenals enkele naamschildjes." Het spuitwerk, zilvermetallic
met lichrgroene zweem, kwam er
pas op, nadat op de computer de auto talloze keren was ingekleurd.
Stolker toont een fotomap: "eerst
hebben we een lichtere kleur
blauw gedaan en ook is ie zwart geweest. Maar zo'n drukke carrosserie
heeft
wat rustpunten nodig en die kwamen er het best uit met deze kleur.
Sierlijker: Stukje
verlengd.
Achterkant: De
achterkant zag er volgens Stolker uit 'alsof iemand er een stuk had
afgetrapt'.
Door hem een stukje te verlengen, is het een stuk sierlijker geworden.
***************************** |