Arnold Stolker uit Culemborg is een van die autorestaurateurs
die in West-Europa wijd en zijn bekend staan.
Van heinde en verre komen welgestelde 'autogekken'
hun wrakken bij hem laten op knappen.

Foto:  William Hoogteyling.

Autorestaurateur Arnold Stolker lost alles op.


CULEMBORG

Zijn werkplaats biedt onderdak aan rijdende topstukken uit de stallen van Lagonda,Mercedes,
Bentley, Ferrari en prijskaartje 3,2 miljoen dollar, Bugatti. Verzamelaars van klassieke automobielen
in West-Europa weten het al lang: Arnold Stolker van Classic Center Culemborg is een
van dé adressen voor werkzaamheden aan een bijzondere vierwieler.
De kracht van Stolker (Culemborg, 1952) is dat hij geen probleem uit de weg gaat bij de klussen
die hij aanneemt. Wat aan onderdelen ontbreekt, maak ik na. Dat is vaak goedkoper dan dagen
onderweg zijn naar een onderdelenbeurs in het buitenland waar je van te voren niet weet
of en in welke staatje iets vindt. Hij vertelt over de Mercedes 500A Cabrio die hij
ter reparatie kreeg. Ik had eenzelfde 500A staan waarvoor ik tandwielen moest maken,
maar wist niet hoe die eruit zagen. Toen kwam er bij toeval eentje binnen
en die hebben we gedemonteerd, de tandwielen eruit gehaald en ze razendsnel nagemaakt.
Hij begon ooit met een Peugeot 201 uit 1932 die hij als bonk schroot Bentley 4,5 L uit 1929.
De eigenaar van de Bentley 4,5L LeMans Racer uit 1929 vond zijn gerestaureerde
auto er te mooi uit zien. Of Stolker hem weer oud kon laten lijken? Maar natuurlijk,
dan schuren we toch even die laklaag eraf.
En het cijfer '10' op de honingraatgril ? Geen probleem.
Of die '10' bij nader inzien kan worden veranderd in een '8' ?
Grr, ja hoor...verkreeg en tot leven wekte.

Maar zijn visitekaartje bleek de Mercedes 190SL uit 1961 die hij twaalf jaar geleden
weer puntgaaf kreeg. Ik hoef potentiële klanten het fotoboek van die restauratie maar te laten zien
en ze zijn overtuigd. Sindsdien komen geregeld vrachtwagens voorrijden waar heel voorzichtig
een zeldzame koets uitglijdt of wordt ingeladen, zoals gisteren nog een zeldzame
aluminium Mercedes vleugeldeur. De eigenaar van de Bugatti 57C Gangloff Cabrio,
kort daarvoor aangeschaft op een veiling in Pebble Beach in Californië,
kwam echter trots rijdend naar de Lekstad waar Stolker verbijsterd constateerde:
De benzine zeek eronderuit. Koop je een auto 3,2 miljoen dollar,
blijkt de benzinetank helemaal verrot.
Hij was gerestaureerd maar op zijn Amerikaans en dat betekent vooral optisch.
De Mercedes 28/95 uit 1920 die hij momenteel onder handen heeft is exemplarisch
voorzijn eigenzinnige werkwijze. Die heeft zeven jaar bij een restaurateur gestaan.
Dat schoot niet op. De eigenaar kwam naar mij met een half verbrand wrak en kratten vol troep.

Mercedes 500A Cabrio.

Een verzamelaar wil zijn Mercedes 500A ombouwen tot het racemodel 500K Special Roadster.
Probleem is dat die laatste niet meer bestaat en de afmetingen onbekend zijn.
Een (niet eens zo duidelijke) foto in een autoboek biedt uitkomst. Stolker:
We hebben een schuifmaat gebruikt en zo berekend dat het chassis
van de 500A 45 centimeter moest worden ingekort.

Arnold Stolker gaat voor gaaf.

AD Utrechts Nieuwsblad 10 Februari 2007

BRAM VAN SCHAIK